Grote vouwbalg baggerschip


Voor een klant in de scheepvaart heeft Twice Interflex een vouwbalg van jumbo formaat ontwikkeld, vervaardigd en geïnstalleerd. Het is de grootste vouwbalg tot nu door Twice Interflex vervaardigd.

Probleemstelling:

Om een baggerschip in staat te stellen zowel op zee als op rivieren werkzaamheden te kunnen uitvoeren, moet deze onder bruggen door kunnen varen. Daartoe is deze uitgerust met een op- en neergaande brug. De dragende kolom eronder diende te worden afgedicht en beschermd te worden tegen zeewater. De balg diende waterdicht te worden uitgevoerd en bestand te zijn tegen weersinvloeden en hevige golfslag. Tegelijkertijd moest er een krappe inbouwmaat van 250mm worden gecombineerd met een grote uitslag van meer dan 2m.

tekening vouwbalg

Dit resulteerde in een reusachtige vouwbalg met een een buitenomvang van bijna 3m in het vierkant. Met gebruik making van UV-bestendige materialen werd een vouwbalg ontworpen met horizontaal georienteerde lamellen, deze werden onderling gelast en verstevigd.

Vanwege het hoge eigen gewicht diende de balg te worden voorzien van versteviging om onwenselijke vervorming tegen te gaan. Hiertoe is in de vouwbalg een RVS draadframe aangebracht.

vouwbalg op schip

Omdat de balg alleen ter plaatse kon worden gesloten, heeft Twice Interflex tevens de installatie op zich genomen. Op de scheepswerf zijn de onderdelen geplaatst, is de balg gesloten en gemonteerd op de aansluitflenzen.

montage

In een later stadium heeft Twice Interflex omwille van verlenging van de levensduur een extra ophangsysteem ontwikkeld en aangebracht op locatie. Dit uitwendig aangebrachte harnas neemt de dragende functie van het doek over.

vouwbalg

vouwbalg

De klant heeft geen last meer van buiswater in de machinekamer en de balg weerstaat hevige golfslag.



« Terug